Veelvoorkomende vragen
Hieronder volgen de meest voorkomende vragen met betrekking tot de apotheek, de receptverwerking, declaraties, etc. Indien u een vraag/antwoord mist, neem dan contact met ons op via info@haven-apotheek.nl
Wilt u weten wat de apotheker en de apothekersassistentes allemaal doen? Kijk naar op ‘Ons Team’ voor een uitgebreide beschrijving.
Wat gebeurt er als ik bij een arts ben geweest en er is een recept uitgeschreven?
- Het recept wordt door de arts in het systeem gezet. Het wordt vaak elektronisch doorgestuurd en soms nog per fax of per mail. Als alles goed is gegaan, dan komt het recept bij ons binnen.
- Een bevoegde assistente of apotheker verwerkt het recept:
- Zij kijkt naar alle wisselwerkingen, controleert de dosering, kijkt of het medicijn een juiste keuze is voor uw ziekte en schrijft het medicijn aan.
- Als het medicijn op voorraad is, wordt het direct voor u klaar gemaakt.
- Als het niet op voorraad is, dan wordt het voor u in bestelling gezet.
- Een volgende bevoegde assistente kijkt het na.
- Het wordt op een locatie weggescand en u krijgt bericht als wij uw email en/of mobiele telefoonnummer in het systeem hebben staan.
- De apotheker kijkt aan het einde van de dag nogmaals het recept na en controleert alles.
- Bij het verwerken worden de gegevens klaargezet om te declareren bij uw zorgverzekeraar. Zie voor meer informatie hierover bij de vraag ‘Hoe worden mijn medicijnen gedeclareerd?’
- U komt uw medicijnen ophalen.
- De assistente geeft u uitleg over het medicijn waarbij zij o.a. vertelt hoe het medicijn werkt, welke aandachtspunten er zijn, de dosering, bijwerking, etc.
- U mag het medicijn meenemen. Heeft u vragen? U kunt altijd bellen, langskomen of mailen met uw vragen.
Wat gebeurt er als ik een herhaalrecept aanvraag bij de (huis)arts?
- U spreekt een bericht in of stuurt een verzoek via de mail of het portaal.
- De doktersassistente luistert het bandje af of verwerkt de verzoeken uit de mail of het portaal.
- Het verzoek wordt in de lijst gezet van de huisarts.
- De (huis)arts controleert de lijst en keurt het verzoek goed (fiatteert).
- Het fiatteren gebeurt op bepaalde tijden per dag.
- Als er vragen zijn, dan wordt het verzoek afgekeurd en dus niet doorgestuurd.
- De (huis)arts stuurt na het fiatteren het recept door naar de apotheek.
- Hier kan enige tijd overheen gaan.
- Het recept komt aan bij de apotheek.
- De apotheek verwerkt vervolgens het recept.
Waarom is mijn (herhaal)recept (nog) niet in de apotheek?
- Zoals hierboven beschreven, zijn er een paar stappen nodig voordat het recept vanuit de arts naar de apotheek gestuurd wordt.
- De doktersassistente krijgt het verzoek en zet dit in de lijst voor de arts.
- De arts moet tijd maken om hiernaar te kijken en het goed te keuren.
- Dit gebeurt op bepaalde tijden.
- Het komt wel eens voor dat de huisarts de lijst vergeet goed te keuren of dat de assistente het recept niet in de lijst zet. Dan kan het recept ook niet doorgestuurd worden naar de apotheek.
- Een voorbeeld:
- Stel u heeft op vrijdagavond het bandje ingesproken.
- Op maandagochtend zal de dokterassistente het bandje afluisteren.
- Zij zet dit klaar in de lijst van de arts.
- In de loop van de ochtend, maakt de arts tijd om deze lijst na te kijken.
- Het recept wordt verstuurd naar de apotheek en komt in de loop van de ochtend of begin van de middag binnen.
- De apotheek verwerkt het recept. De assistentes zijn de hele dag bezig recepten te verwerken. Dus het kan zijn dat zij pas in de loop van de middag het recept verwerken.
- Het medicijn wordt indien nodig besteld.
- De volgende dag of 2dagen (dinsdag of woensdag) later krijgt u bericht om het medicijn af te halen.
Waarom moet ik bij medicijnen die ik lang gebruik (vaak herhaalrecepten), 2 werkdagen wachten?
Medicijnen die u lang gebruikt, worden chronische recepten genoemd. Omdat u die medicijnen al lang gebruikt, had u kunnen voorzien wanneer zij opgaan. U heeft de medicijnen vaak ook niet direct nodig. Voor die recepten kunnen wij meer tijd nemen om ze te verwerken, alles weer na te lopen, te bestellen en klaar te zetten om afgehaald te worden.
Maar wat als het medicijn direct nodig is (bij bijvoorbeeld een antibioticum of een pijnstiller)?
Deze recepten verwerken wij sneller. Als wij het niet op voorraad hebben, kijken we of andere apotheken het hebben of een ander medicijn of sterkte dat wel direct mee te geven. Dit wordt altijd in overleg gedaan met de apotheker en (huis)arts.
Waarom zijn mijn medicijnen niet altijd op voorraad?
Dit kan verschillende redenen hebben.
- Het medicijn is net op gegaan en staat al in bestelling.
- Het medicijn staat in nazending bij de groothandel. We moeten dus wachten totdat het weer beschikbaar is. Dit kan soms heel lang duren. Zie ook vraag, ‘Wat betekent nazending?’
- Voor elk medicijn wordt gekeken of het vaak geleverd wordt of niet. Op basis daarvan wordt een minimum en maximum voorraad aangehouden.
- Sommige medicijnen leveren we erg weinig of zijn erg duur. Die nemen we niet standaard op voorraad maar bestellen pas als het nodig is.
- Als we bij onze reguliere groothandel bestellen, hebben we het medicijn meestal de volgende werkdag in huis.
Wat betekent nazending?
Dit betekent dat de groothandel het medicijn niet kan leveren. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo moeten zij het ook doorbestellen bij de fabrikant zelf. Bij grote leveringsproblemen heeft het vaak te maken met de fabrikant zelf. Er zijn dan problemen met de productie (het maken) van het medicijn. Een grondstof is bijvoorbeeld niet leverbaar of het proces is niet goed gegaan waardoor een batch afgekeurd is. Dan duurt het even (kan soms een paar maanden duren) voordat het medicijn weer gemaakt kan worden. Dan levert de fabrikant het aan de groothandel en de groothandel aan ons.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me niet druk hoef te maken om mijn chronische recepten/medicijnen?
Daarvoor bieden wij voor alle artsen (behalve huisarts Birnie) de herhaalservice aan. In het systeem wordt een melding gemaakt dat u gebruik maakt van de herhaalservice. De recepten worden verwerkt, waarbij wij de huisartsen hiervan op de hoogte stellen. Bij de eerste keer zorgen we ervoor dat alle medicijnen gelijk lopen zodat ze allemaal tegelijk op gaan. Daarna krijgt u elke 3 maanden (mag ook minder als u dat fijner vindt) bericht dat de medicijnen weer voor u klaar staan om afgehaald te worden.
Er zijn wel uitzonderingen:
- Geen opiaatrecepten
- Geen kalmeringsmiddelen
- Geen medicijnen die door de specialist uitgeschreven zijn
- Geen medicijnen die zo nodig gebruikt worden, bv pijnmedicatie of inhalatiemedicatie (omdat het systeem niet kan berekenen wanneer de medicijnen op zijn)
- Geen medicijnen die nog niet chronisch (officieel langer dan 6 maanden) gebruikt worden
Hoe weet de apotheek dat ik mijn medicijnen weer nodig heb bij de herhaalservice?
Het apotheeksysteem werkt met theoretische einddata. Als u 90 tabletten van een bepaald medicijn heeft gekregen en u gebruikt 1 tablet per dag. Dan rekent het systeem uit dat u over 90 dagen weer nodig heeft. Twee weken voor deze datum, wordt een lijstje gemaakt van alle patiënten die medicijnen nodig hebben. Alles wordt verwerkt en besteld. En u krijgt een week tot een paar dagen van te voren bericht dat de medicijnen weer klaar liggen om afgehaald te worden.
Hoe worden mijn medicijnen gedeclareerd?
Zodra wij een recept hebben ontvangen van uw arts, gaan wij ervan uit dat hier uitgebreid over gesproken is. De arts vertelt dan dat het recept naar de apotheek gestuurd wordt.
Als het binnenkomt, gaan wij er dus van uit dat het recept nodig is en zullen wij die gaan verwerken. Bij de verwerking van het recept in het dossier, wordt de declaratie ook meteen klaar gezet. De eerste (werk)dag van de maand worden alle geleverde medicijnen gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. De verzekeraar verwerkt dit verder. Zij sturen u een declaratie en eventueel een rekening met het eigen risico en zij sturen ons de kosten van het geneesmiddel en de kosten van de geleverde zorg. Het kan soms lang duren voordat de verzekeraar de zorgkosten met u deelt.
Waarom moet ik naast materiaalkosten ook apotheekkosten betalen?
Uw apotheek steekt tijd en moeite om u met medicijnen zo goed en veilig mogelijk te behandelen. Dat is niet kosteloos. Daarom worden ook apotheekkosten gerekend. Als dit niet berekend zou worden, dan zou u het medicijn voor inkoopkosten meekrijgen. Als voorbeeld: als u brood koopt, dan betaalt u niet hetzelfde als wat de supermarkt of de bakker ervoor heeft betaald.
Maar waarom moet ik dat zelf betalen? Ik ben toch goed verzekerd en voor de huisarts hoef ik toch ook niet te betalen?
De overheid heeft besloten om een verplicht eigenrisico voor elke verzekerde te rekenen. Mensen kunnen ook besluiten om het eigenrisico te verhogen om de maandpremie te verlagen. Elk jaar verandert dit bedrag. Het verplicht eigenrisico is het bedrag dat elke verzekerde persoon in Nederland eerst uit eigen zak moet betalen, voordat de verzekering de kosten betalen. In 2021 was dat €385. Dus maak je zorgkosten die hoger dan €385 liggen, dan betaalt de verzekering deze kosten. Ligt het onder dat bedrag, dan betaalt u het uit eigen zak.
Het eigenrisico geldt niet voor de huisartsenzorg, maar wel voor de apotheekzorg. Uw huisarts declareert elke maand of elk kwartaal onafhankelijk van of u naar de huisarts gaat. Dit heet inschrijfgeld. Dit merkt u niet omdat het niet van het eigenrisico afgaat. U kunt het wel inzien wanneer u inlogt bij uw zorgverzekeraar.
Als u bloed moet prikken bij een laboratorium of bij een specialist in het ziekenhuis komt, gaat dit ook van het eigenrisico af.